en resa i Kullamannens fotspår.

Den här sommaren gjorde jag, mamma och Johanna en resa i Kullamannens fotspår i Skåne. Vi skulle bo på hotell i Ängelholm och sen göra dagsutflykter därifrån. Kullamannen är en svart-vit ungdomsserie från 60-talet. Ett gäng ungdomar en sommar, kullen, bokskogar och farliga spioner. På vägen ner och upp från Skåne stannade vi till på fler ställen och det blev utflykter i sig det med.

Första kvällen i Ängelholm åt vi mat och strosade runt i den gulliga staden. De får tummen upp för alla vackra blommor överallt. Överallt. Och i lila, det kunde inte varit bättre.

Ur Kullamannen:

Vår allra första Kullamannen-feeling fick vi när vi åkte till Arild och deras Strand Hotell. Det var där som alla skådespelare bodde under inspelningen på 60-talet och de spelade också in en scen där. Den när Farbror Ludvig kommer in till Fotoservice och bestället öl samt får syn på en bild på Dr Miller. Jättekul att vara där och se stället, vilket mysigt hotell det verkar vara. Vilket läge!

Ett av resans alla mål var att besöka Brunnby kyrka där flera scener spelades in, både inuti kyrkan och utanför. En scen är bland annat när ungdomarna cyklar dit för att möta upp Miller. Då kör Ludvig förbi och ser cyklarna parkerade, stannar bilen och traskar in. Det var kul att allt såg så likadant ut nu som för 50 år sedan. Och att få se allt i färg - så märkligt!

Krapperup slott var också en given plats att besöka. Slottet är med i Kullamannen för det är där som Miller ska träffa sin spionkompis. Marianne smyger omkring i buskarna och försöker höra vad de pratar om. Otroligt att vi till och med kunde hitta just den busken som hon gömde sig under, samt gången som hon sprang på när Miller jagade henne. Så kul! Slottet är känt för sin vackra park som var hur stor som helst. Jag kommer bäst minnas deras dyra räksmörgås.

Resans höjdpunkt måste ändå varit Himmelstorp - gården där stora delar av serien utspelar sig. De fina korsvirkeslängorna såg likadana ut idag som då. Men i färg. Så häftigt! Men allt kändes mycket mindre än vad det framstår som i serien, förstås. Och kullerstenen inne på gården var utbytt mot gräs. Det kändes lite märkligt. Efter vårt besök på Himmelstorp letade vi länge, länge efter Dr Millers hus för sommaren. Vi gick långt men fann inget. Men efter ett tips från caféägarna på Himmelstorp så fick vi upp ett spår!

Att tillslut hitta Millers hus var något speciellt. Det såg så annorlunda ut i färg, det med. En blå dörr liksom! Annorlunda men ändå likt. Tomten var dock omgjord rejält, allt det höga gräset var borta. Ingenstans att gömma sig. Dessutom verkade det som att huset nu var privat så vi vågade inte gå för nära. En bild stod också parkerad. Så det blev lite som i serien, jag smög fram för att få några hyffsade foton. Men ända fram till muren kom jag inte.

En liten avstickare. Mysigaste stället!

Ur Kullamannen:

Vi passade också på att snabbt stanna till vid möllan. När Kullamannen spelades in var det café där och scenen när Tommy och Marianne äter glass för hittelönen för ringen är inspelad där. Idag är möllan något omgjord och renoverad då den fungerar som bostad. Vi hittade dock en skylt som vält omkull där det stod "till salu"...

I serien så får de allt att verka så nära. En enkel promenad från Himmelstorp till Kullens fyr. Jo tjena! Snarare en rejäl biltur, haha. Och sen att bara traska runt på kullen - det är hur enormt som helst. Klippor och stigar överallt. Så vacker plats. Mamma tog med sig jackan då hon trodde det kunde blåsa kraftigt där ute. Men inte då, det var så stilla och varmt. Sommar.

Slutscenerna i Kullamannen spelades in i Tykarpsgrottan som ligger i Hässleholm. Vi gick på guidad tur runt i grottan men den tog oss tyvärr inte dit vi ville - till rekvisitan som lämnats kvar efter Kullamannens inspelning. "Det är någonting längre in i grottan, något fack" var allt vår guide kunde ge oss. Vad vi däremot fick se var lite rekvisita i frigolit kvar från Ronja Rövardotter.

I och med besöket i grottan och Hässleholm så var också vår Kullamannen-resa slut. Vi begav oss uppåt i landet igen, men inte riktigt hem än.