columbine.

Columbine High School massakern inträffade tisdagen den 20 april 1999. Elva år sedan idag.

Eric Harris, 18, gick sista året på Columbine High School och det gjorde även Dylan Klebold, 17. De hade bara två veckor kvar i skolan innan avslutningen då de tillsammans mördade 12 elever och 1 lärare i sin egen skola. Ytterligare 25 elever skadades. Tillsammans avlossade de 188 skott och tog tillslut sina egna liv i skolans bibliotek. Vilka var de och varför gjorde de som de gjorde? Det finns kanske inga svar men något som är säkert är att deras planer fick förödande konsekvenser. Kanske kunde de ha stoppats om någon hade brytt sig tillräckligt mycket för att lyssna på dem och uppmärksammat det hat som de båda bar på.

Jag tror fullt på att Eric var en psykopat, hur hemskt det än låter. Dylan led bevisligen av depression och hade självmordstankar. Genom att de två umgicks förstörde de helt klart för varandra. De hade båda stora psykiska problem och man kan väl säga att "they were feeding off each other". (Hur lyder det svenska uttrycket?)
Jag tror att det är viktigt att vi kan lära oss att förlåta, men kanske inte glömma. Men jag tycker inte synd om dem. De hade inte velat det och vad finns det för mening? Det skulle inte göra någon skillnad. Columbinemassakern inträffade och kommer alltid ha inträffat på grund av de två. Men jag har insett att om jag får försöka förstå mig på hur de faktiskt tänkte så kan jag släppa det och gå vidare utan att fortsätta undra.

Efter att ha nekat till att göra några intervjuer genom åren skrev Susan Klebold, Dylans mamma, en artikel för Oprah Winfrey’s O Magazine i oktober förra året om händelsen. Den är sju sidor lång men verkligen läsvärd!
http://www.oprah.com/world/Susan-Klebolds-O-Magazine-Essay-I-Will-Never-Know-Why
Once I saw his journals, it was clear to me that Dylan entered the school with the intention of dying there./.../ In the weeks and months that followed the killings, I was nearly insane with sorrow for the suffering my son had caused, and with grief for the child I had lost. /.../ The discovery that it could have been worse—that if their plan had worked, Dylan and Eric would have blown up the whole school—only increased the agony.
- Susan Klebold


För de nyfikna:


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0